0

Zasady licencjonowania dostępu do systemu Windows Server

Postaramy się jak najprościej wytłumaczyć ten dość skomplikowany temat. Techniczny charakter produktów serwerowych i sieci nie ułatwia sprawy, ale podejmujemy wyzwanie i zachęcamy do zapoznania się z tekstem na temat tego, jak to właściwie działa.

Zacznijmy od podstaw. Mamy dwa rodzaje licencji CAL. Device CAL jest dostępny na urządzenia, natomiast User CAL – analogicznie – na użytkownika.

Pierwszy przypadek wymaga zakupu licencji CAL na urządzenia, z których uzyskuje się dostęp do serwera, bez względu na liczbę użytkowników. To rozsądny i finansowo uzasadniony wybór, gdy pracownicy wspólnie korzystają z urządzeń (np. pracując w systemie zmianowym).

W drugim przypadku licencje powinien posiadać każdy nazwany użytkownik, który dzięki temu uzyskuje dostęp do serwera i może korzystać np. z przechowywania plików czy drukowania, jak również usług NAP czy DHCP, niezależnie od liczby urządzeń. Jest to sensowne zwłaszcza wtedy, gdy pracownicy muszą mieć mobilny dostęp do sieci korporacyjnej, będąc poza firmą lub gdy liczba firmowych urządzeń przekracza liczbę pracowników.

Poza podstawowym podziałem występują jeszcze EC (External Connector), czyli licencje połączeń zewnętrznych, które wybieramy, chcąc udostępnić sieć użytkownikom zewnętrznym. Takimi użytkownikami mogą być np. kontrahenci, klienci czy partnerzy biznesowi – każdy, kto nie jest pracownikiem i nie korzysta ze świadczonych przez firmę usług hostingowych. Licencja umożliwia dostęp dowolnej liczbie użytkowników zewnętrznych, jeśli tylko odbywa się on na rzecz licencjobiorcy. Każdy serwer fizyczny, z którym łączą się użytkownicy zewnętrzni wymaga tylko jednej licencji, niezależnie od zainstalowanych kopii oprogramowania. Zastanawiając się nad wyborem licencji dla użytkowników zewnętrznych, warto kierować się głównie aspektem finansowym – CAL sprawdzą się, gdy użytkowników jest niewiele, ale gdy będzie ich więcej, lepiej postawić na EC.

Jak podjąć decyzję?

Pytania?

Zachęcamy do skontaktowania się z naszymi specjalistami, którzy chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania i pomogą dobrać rozwiązanie w pełni spełniające potrzeby Twojej firmy. Znajdziesz ich pod nr tel. +48 32 420 92 11 i mailem microsoft@senetic.pl.

.

Zostańmy w kontakcie!
Dołącz do naszego newslettera i bądź zawsze na bieżąco z naszymi promocjami i nowościami
Naciskając „Zapisz się” wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych na podany adres e-mail. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Senetic SA z siedzibą w ul. Kościuszki 227, 40-600 Katowice, Polska. Masz prawo żądania dostępu do danych osobowych oraz do ich sprostowania, usunięcia, lub ograniczenia przetwarzania, a także wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania. Szczegółowe informacje o przetwarzaniu danych osobowych znajdują się w polityce prywatności.
Dziękujemy!
Zostałeś zapisany do naszego newslettera.
Avatar

Anna Gawron

Lubi pisać. Przygodę z technologiami zaczęła dość niepozornie – od fascynacji Nintendo 64. Gdy tylko nadarzyła się okazja, by dzielić się nowinkami technologicznymi, nie mogła odmówić. Współtworząc profesjonalną przestrzeń do informowania o tym, co ważne i ciekawe, analizuje dziesiątki materiałów, by wybrać te, które zainteresują użytkownika. Specjalizuje się w tematyce bezpieczeństwa i technologii użytkowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.