Firma Kaspersky Lab przeprowadziła badanie, z którego wynika, że w skali światowej aż 48 proc. firm z sektora handlu elektronicznego/sprzedaży detalicznej online może stracić w ciągu roku informacje finansowe w wyniku ataków ukierunkowanych, luk w zabezpieczeniach i innych cyberincydentów.
Zaledwie 53 proc. podmiotów z sektora handlu elektronicznego przyznało, że dba o aktualizowanie środków ochrony cennych danych. To aż o 10 proc. mniej niż średnia globalna. Ponieważ model działania opiera się u nich na przetwarzaniu płatności, straty mogą być szczególnie dotkliwe.
Nieco innym podejściem wykazuje się sektor usług finansowych, w którym aż 64 proc. firm podejmuje wysiłki, by zabezpieczenia były zawsze aktualne. 52 proc. wyraziło też chęć zaimplementowania nowych technologii do ochrony transakcji finansowych. W handlu elektronicznym taką postawę wykazało zaledwie 45 proc. firm.
Co po fakcie?
Zarówno firmy z sektora finansowego, jak i handlu elektronicznego w przypadku ataku podejmowały podobne działania, by zapewnić dodatkową ochronę. Najczęściej skupiano się przede wszystkim na zapewnieniu bezpiecznych połączeń dla transakcji. Najmniej popularnym ruchem było zrekompensowanie strat użytkownikom przez dostarczenie im darmowych lub zniżkowych programów do zwiększenia bezpieczeństwa. Stawiano głównie na ochronę własnej infraruktury.
Jak przeciwdziałać?
Niestety, to, że firmy gromadzące i przetwarzające informacje płatnicze nt. klientów są na celowniku cyberprzestępców, jest faktem. Najbardziej optymalnym wyjściem jest stosowanie proaktywnego podejścia do zabezpieczania swoich sieci IT. Kompleksowa ochrona powinna opierać się na zapobieganiu atakom w postaci szkodliwego oprogramowania, phishingu oraz innych cyberzagrożeń. By wpisać się w model firmy, musi posiadać wygodną konsolę administracyjną. Te i inne rozwiązania można znaleźć w ofercie Kaspersky Lab.